Hürmüz Boğazı ile ilgili flaş gelişme! Geçiş ücreti olacak mı?

ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Hürmüz Boğazı’na ilişkin yaptığı açıklamada “Umman ile ilişkilerimiz iyi. Umman, Hürmüz Boğazı’nda bir geçiş ücreti sistemine karşı” ifadelerini kullandı.
‘GEÇİŞ ÜCRETİNİ KAPSAMIYOR’
Öte yandan Umman Dışişleri Bakanı Bedr bin Hamed el-Busaidi, ABD ile İran arasında imzalanan ve ayrıntılarına ilişkin görüşmeleri süren mutabakat zaptını desteklediklerini belirterek,HürmüzBoğazı ile ilgili düzenlemelerin bir geçiş ücretini kapsamadığını vurguladı.
Busaidi, Umman’ın ABD ile İran arasında imzalanan mutabakat zaptını desteklediğini belirterek, barışın sağlanması,HürmüzBoğazı’nda seyrüsefer özgürlüğünün yeniden tesis edilmesi ve güvenli geçişin açılmasının önemini vurguladı.
Umman’ınHürmüzBoğazı’na kıyı devlet olduğunu hatırlatan Busaidi, ülkesinin uluslararası hukuk ve Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi kapsamındaki sorumluluk ve yükümlülükleri doğrultusunda, denizcilik güvenliğinin sağlanması adına uluslararası çabalara destek verme sorumluluğunu taşıdığını belirtti.
Busaidi,HürmüzBoğazı ile ilgili düzenlemelerin herhangi bir geçiş ücreti uygulanmasını içermediğini sözlerine ekledi.
NE OLMUŞTU?
İran ile ABD arasında Katar ve Pakistan arabuluculuğunda İsviçre’de gerçekleştirilen müzakerelerin ilk turu 21 Haziran’da tamamlandı.
Müzakerelerde, 14 maddelik mutabakat zaptının uygulanmasına ilişkin teknik detaylar ele alındı.
Arabulucu ülkeler Katar ve Pakistan Dışişleri Bakanlıklarının yayımladığı ortak açıklamada, tarafların, imzalanan mutabakat zaptı doğrultusunda “arabuluculuk çabalarının siyasi yönlerini denetlemek üzere üst düzey bir komite kurulması konusunda anlaştıkları” bildirildi.
Tarafların nihai bir anlaşmaya 60 gün içinde ulaşılmasını hedefleyen bir yol haritası üzerinde uzlaştığı kaydedildi.
İran, müzakerelerin ilk turunun ardından teknik müzakerelerde, mutabakatın uygulanmasına yönelik mekanizmalar üzerinde uzlaşmanın sağlandığını, “yaptırımların kaldırılması”, “nükleer konular”, “yeniden yapılanma” ve “ekonomik kalkınma” konularında çalışma grupları kurulması kararına varıldığını duyurmuştu.
Share this content:


